۷ روش اثبات شده برای کاهش وزن

7 روش اثبات شده برای لاغری

می‌توان اینگونه ادعا کرد که امرزه، لاغری دیگر به یک صنعت بدل شده. این صنعت پر است از هزاران داستان و افسانه و معجزه که بدون شک همه به گوشتان رسیده است. هزاران نوع رژیم و برنامه‌ی غذایی و قرص و مکمل و خوراکی هم به اسم لاغری به خوردتان می‌دهند که اگر بگویم پشیزی ارزش ندارد دروغ نگفته‌ام.

حتی شاید این صنعت مجبورتان کند برای لاغری کارهایی را انجام دهید که اصلا با عقل هم جور در نیاید.
بگذارید لب کلام را من به شما بگویم؛ هیچ کدام از این راه نه علمی است و نه اثبات شده. تنها چیزی که در این راه اثبات شده، تعداد معدودی راه حل آسان و کم دردسر است که با انجام آنها، می‌توانید وزنتان را کنترل کرده و به مرور زمان لاغر شوید.

سرزمین سلامتی اینجاست تا این رازها و روش‌های اثبات شده‌ی کاهش وزن را با شما در میان بگذارد!

مصرف بیشتر فیبر؛ از سبزیجات و میوه غافل نشوید!

میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر

پزشکان و متخصصان همواره توصیه می‌کنند که برای کاهش وزن، از فیبر استفاده کنید. مدارک بسیاری وجود دارند که اثبات می‌کنند مصرف فیبر به صورت روزانه، شما را برای مدت بیشتری سیر نگه می‌دارد، در نتیجه کمتر احساس گرسنگی می‌کنید و اشتهایتان کاهش پیدا خواهد کرد.

سیزیجات و میوه، یکی از غنی‌ترین منابع فیبر هستند و از چندین راه موثر، به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کنند. سبزیجات و میوه‌ها، سرشار از فیبر هستند و کالری بسیار کمی دارند. از طرفی تحقیقات انجام شده، نشان می‌دهد کسانی که فیبر بیشتری در رژیم غذایی خود دارند، کمتر مستعد چاقی هستند. صد البته استفاده از میوه و سبزیجات بخاطر مواد مغذی موجود در آنها، به سلامت شما نیز کمک خواهد کرد.

 قهوه‌ی تلخ یا چای سبز مصرف کنید

چای سبز و قهوه برای لاغری بنوشید

صریحا بگویم؛ در حق قهوه کم لطفی شده است! از قهوه، مخصوصا در ایران، یک دیو دو سر ساخته‌اند و ادعا می‌کنند که دشمن سلامتی است. اما حقیقت این است که یک قهوه‌ی خوب، نه تنها آنقدرها هم برایتان مضر نیست، بلکه سرشار از آنتی‌اکسیدان نیز هست و البته برای لاغری و کاهش وزن هم بسیار مفید می‌باشد.

مطالعات انجام شده اثبات کرده‌اند که

مصرف قهوه، متابولیسم بدن را ۳ تا ۱۱ درصد افزایش می‌دهد و چربی‌سوزی را حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد بالا می‌برد.

فقط حواستان باشد که هنگام مصرف قهوه، یک مَن شکر به آن اضافه نکنید! زیرا نه تنها فایده‌ای برایتان ندارد، بلکه شاید نتیجه‌ی عکس هم بدهد.
علاوه بر قهوه، مصرف روزانه‌ی چای سبز (به جای چای سیاه و یا در کنار آن) هم به روند کاهش وزن، کمک شایانی خواهد کرد. چای سبز هم سرشار از آنتی‌اکسیدان است و مصرف آن سوخت و ساز بدن را افزایش خواهد داد.

 با مصرف شکر و کربوهیدرات تصفیه شده خداحافظی کنید!

در گذشته، رژیم غذایی ایرانی یکی از سالم‌ترین رژیم‌های غذایی بوده. اما امروزه، با تغییر سبک زندگی و عادات روزانه، دیگر خبری از آن رژیم غذایی نیست. حال همه‌ی خوراکی‌ها ارگانیک و سالم، جای خود را به شکر، مواد قندی و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده داده‌اند که ارتباط مستقیمی با چاقی دارد.

کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده، آن دسته از کربوهیدرات‌ها هستند که طی فرآیندهای پیچیده‌ی صنعتی، تمام حجم فیبر و سایر مواد مغذی خود را از دست داده‌اند. مثلا برنج سفید، نان و ماکارونی و پاستا در این دسته قرار می‌گیرند.

کربوهیدرات های تصفیه شده

اینگونه مواد غذایی، به سرعت هضم می‌شوند و بلافاصله در بدن به گلوکز تبدیل می‌شوند. گلوکز جذب بدن شده و وارد خون می‌شود و ترشح هورمون انسولین را تحریک می‌کند. در نتیجه باعث انباشته شدن چربی در بدن می‌شود.

پس یکی از ساده‌ترین راه‌ حل‌های کاهش وزن و لاغری، کم کردن میزان مصرف شکر، مواد قندی و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده است. به جای آن بهتر است از دمنوش‌های طبیعی، فیبر، میوه و کربوهیدرات‌های سبوس‌دار استفاده کرد.

دمنوش لاغری مهدا اسلیم

 به خواب شب توجه ویژه داشته باشید

مطالعات و تحقیقات فراوانی نشان داده‌اند که خواب کمتر از ۵ الی ۶ ساعت در شبانه روز، موجب بروز چاقی در افراد خواهد شد. در پشت پرده‌‌ی این نوع چاقی اما، چند دلیل عمده وجود دارد.
تحقیقات انجام شده در این زمینه اثبات کرده‌اند که خواب ناکافی یا کم‌کیفیت، متابولیسم بدن را کاهش داده و روند سوخت و ساز بهینه‌ی بدن را مختل خواهد کرد. در نتیجه‌ی این امر، روند تبدیل کالری به انرژی به خوبی صورت نگرفته و با مشکل مواجه می‌شود.

بدن انرژی اضافی را به جای سوزاندن، به چربی تبدیل می‌کند و باعث بروز چاقی می‌شود. به علاوه ترشح انسولین و کورتیزول نیز افزایش پیدا می‌کند که خود مزید بر علت هستند.
از طرف دیگر، مدت زمان خواب، یکی از عوامل تنظیم اشتهای افراد نیز هست. خواب مناسب و کافی، بر هورمون‌های کنترل‌کننده‌ی اشتها همچون لپتین تاثیر می‌گذارد. پس یکی از راه‌های موثر در کاهش وزن، تنظیم ساعت و بهبود کیفیت خواب است.

 از استرس و اضطراب دوری کنید

گفته می‌شود که استرس و اضطراب، باعث افزایش ترشح هورمون‌های آدرنالین و کورتیزول در بدن و در نتیجه، باعث کاهش اشتها می‌شوند. پس شاید تا به اینجای کار به اشتباه فکر کنید که استرس، برای کاهش وزن و لاغری مفید هم هست!

اما اصل ماجرا چیز دیگریست. کورتیزول برای مدت بیشتری در بدن افرادی که تحت فشارهای روانی و استرس دائم و طولانی مدت هستند باقی می‌ماند. حاصل این امر، افزایش اشتها است. استرس و اضطراب، روند کار کورتیزول را مختل می‌کنند، و کورتیزول به اشتباه، تشخیص می‌دهد که بدن گرسنه است.

فرد به خوردن ترغیب می‌شود و کالری اضافی را وارد بدنش می‌کند. انسولین، مواد مغذی و انرژی اضافی را به چربی تبدیل می‌کند. سرانجام این فرایند، به چاقی و اضافه وزن منتهی می‌شود.

در آزمایش‌های بالینی انجام شده توسط دانشمندان،

ثابت شده که کاهش استرس و اضطراب، به کنترل شاخص توده‌ی بدنی (BMI) کمک شایانی خواهد کرد. به طور مثال یوگا و مدیتیشن از موثرترین راه‌های کنترل اضطراب هستند.

 برای صبحانه پروتئین مصرف کنید

مصرف پروتئین ها در وعده ی صبحانه

استفاده‌ی مداوم از پروتئین، اشتهای شما را تعدیل می‌کند و کمک می‌کند تا برای مدت زمان طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید. مصرف پروتئین در صبحانه، ترشح هورمون گرسنگی، یعنی گرلین را کاهش می‌دهد و در عوض باعث تقویت ترشح هورمون‌های سیری مثل کولِسیستوکینین می‌شود.

در تحقیقات و آزمایشان انجام شده بر روی جوانان، ثابت شده که اثرات مصرف پروتئین در هنگام صبحانه، تا چندین ساعت بعد از آن نیز باقی می‌ماند. در نتیجه، فرد کمتر احساس گرسنگی کرده، کمتر به غذا خوردن ترغیب شده و در طولانی مدت، به کاهش وزن هم دست خواهد یافت.

از بهترین خوراکی‌هایی که سرشار از پروتئین هستند و بسیار هم برای صبحانه مناسب‌اند، می‌توان تخم‌مرغ، جو دو سر، کره بادام زمینی، کینوآ و حلیم را نام برد.

 استفاده از بشقاب‌های کوچکتر و موادغذایی سالم‌تر

یکی از ساده‌ترین راه‌هایی که احتمالا خودتان هم از این و آن شنیده‌اید، استفاده از بشقاب‌های کوچکتر برای کاهش وزن و لاغری است. وقتی از بشقاب کوچک در وعده‌های غذایی خود استفاده می‌کنید، غذای کمتری می‌خورید اما مغزتان متوجه‌ی این موضوع نمی‌شود. شما حجم غذای خود را کاهش داده‌اید، کالری کمتری وارد بدن خود کرده‌اید، اما مغز درست مثل مواقع عادی، احساس سیری می‌کند. جالب است، نه؟! با زحمتی اندک، کاهش وزن را تجربه خواهید کرد.

بشقاب های کوچک برای رژیم لاغری

از طرف دیگر، سعی کنید همیشه دور و اطرافتان، در آشپرخانه و مطبخ و پستوی خانه‌تان، به جای خوراکی‌های مضر و پرکالری، میوه و سبزی و مواد مفید و مغذی دمِ دستتان بگذارید. تا هر وقت که احساس گرسنگی کردید، از آنها استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا در طولانی مدت، هم وزنتان کاهش پیدا کند، و هم سلامت بمانید.

حرف آخر!

سرزمین سلامتی هفت تا از بهترین روش‌های اثبات شده برای کاهش وزن را به شما معرفی کرد. بعضی از این روش‌ها مربوط به اصلاح رژیم و برنامه‌ی غذایی شما می‌شد، باقی اما، مرتبط بود با سبک زندگی شما. انتخاب با شماست، حق دارید همه را با هم در زندگی روزمره خود به کار ببرید، یا اینکه فقط به یک روش بچسبید و تنها به آن پایبند باشید. بستگی دارد که بخواهید یک کاهش وزن سریع داشته باشید یا یک روند آهسته و پیوسته.

گرچه حقیقت این است که روش‌های لاغری به فقط به همین هفت روش محدود نمی‌شود. هزاران راه و روش و رژیم مختلف وجود دارد که به کمک آنها می‌توانید وزنتان را کاهش داده و لاغر شوید.

اما یک نکته‌ی طلایی که باید ان را آویزه‌ی گوشتان کنید این است که «با یک گل بهار نمی‌شود!» با یک هفته و دو هفته و یک ماه، کسی لاغر نشده! بدون ورزش و تحرک، وزن کسی کاهش پیدا نکرده!

حلقه لاغری

پس برای داشتن یک لاغری بهینه، از این دو عامل غافل نشوید.

‫1 نظر ارسال شده در “۷ روش اثبات شده برای کاهش وزن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *