لاغری شکم و پهلو، از سیر تا پیاز

لاغری شکم و پهلو

می‌گویند دو چیز است که در وفاداری نظیر ندارد؛ اول سگ، دوم چربی شکم و پهلو!
می‌خواهم برایتان اعترافی کنم. من نیز به این درد دچارم، من نیز از چاقی شکم و پهلو رنج می‌برم. هر چه از عارضه شکایت کنید، من آن را با تمام وجود درک می‌کنم. تصور کنید روزی خرامان‌خرامان برای خرید لباس بروید و آنچه را که عاشقش بودید پیدا کنید. اما در آخر با نهایت بدشانسی متوجه شوید که کمرش برایتان تنگ است. این عذاب، از بدترین دردهاست که حتی آن را برای دشمنم هم نمی‌خواهم.

اما از طرفی هم خیالم راحت است. چرا؟ به این دلیل که لاغری شکم و پهلو، دیگر یک رویای دست نیافتنی نیست. امروزه دیگر خلاصی از چاقی شکم و پهلو، راز سر به مهر نیست. در این مقاله از سرزمین سلامتی، ما قصد داریم تا سیر تا پیاز این عارضه را برایتان شرح دهیم. از عواملی که موجب بروز آن می‌شوند حرف بزنیم و روش‌های لاغری شکم و پهلو را به شما آموزش دهیم. بدون شک هیچ کس دلش نمی‌خواهد این مقاله را از دست دهد. حتی خودم!

پس با سرزمین سلامتی همراه باشید.

ترازو دیجیتال

علل چاقی شکم و پهلو

ابتدا بهتر است بدانید که چربی دور شکم به دو نوع تقسیم می‌شود:

۱) چربی احشایی: که به چربی جمع شده در اطراف اندام‌های داخلی گفته می‌شود.

۲) چربی زیرپوستی: به چربی جمع در بافت‌های زیر پوست گفته می‌شود.

اگر بخواهیم با شما صادق باشیم، باید بگوییم که چربی احشایی، بسیار خطرناک‌تر و جدی‌تر از چربی زیرپوستی خواهد بود. چاقی شکم و پهلو، موجب بروز برخی بیماری‌ها و اختلالات، مثل دیابت نوع دو و یا مشکلات قلبی می‌شود. به علاوه ظاهر شما را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد و جلوه‌ای نازیبا بر جای خواهد گذاشت. چاقی شکم و پهلو، حتی زمانی که کل بدن لاغر باشد هم رخ می‌دهد؛ در آن صورت حتما باید به پزشک مراجعه کرد، زیرا ممکن است علت آن بروز همین اختلالات باشد.

به علاوه باید توجه داشته باشید که چاقی شکم و پهلو، با چاقی کل بدن متفاوت است و رفع هر کدام راهکار جداگانه‌ای را می‌طلبد. برخی از عللی که منجر به بروز این عارضه می‌شوند، از این قرار است:

✔ رژیم غذایی ناسالم
✔ مصرف زیاد الکل
✔ کم تحرکی و عدم فعالیت
✔ استرس و اضطراب
✔ عوامل ژنتیکی و ارثی
✔ خواب ناکافی و نامناسب
✔ مصرف دخانیات

روش صحیح اندازه‌گیری دور شکم

شاید بسیاری از ما اشتباها در اثر وسواس فکری یا عوامل دیگر، فکر کنیم که دچار چاقی شکم و پهلو شده‌ایم. اما باید توجه داشت که افزایش سایز دور شکم و پهلو، تا بازه‌ای مشخص، کاملا طبیعی بوده و اصلا جای نگرانی ندارد.

چاقی شکم

برای اینکه سهوا دچار این اشتباه نشویم و خواب و خوراک را بر خود حرام نکنیم، ساده‌ترین راهکار، اندازه‌گیری سایز دور شکم است. البته باید توجه داشته باشید که این کار را اصولی و درست انجام دهید. برای این کار:

۱) متر را از پشت، بالای استخوان لگن خود بگذارید.

۲) متر را به جلو بچرخانید، طوری که زیر شکمتان قرار بگیرد.

۳) دقت کنید که متر زیادی شُل و یا زیادی سفت نباشد.

۴) دقت کنید که متر از پشت و یا جلو کج نشده باشد و درست در یک خط صاف باشد.

۵) نفستان را هنگام اندازه‌گیری نگه ندارید.

۶) خودتان را رها کرده و نفستان را آزاد کنید.

۷) اکنون عددی را که متر نشان می‌دهد یادداشت کنید.

اگر مرد هستید، دور کمر شما باید کمتر از ۱۰۰ سانتی‌متر، و اگر زن هستید، دور کمرتان باید کمتر ۸۸ سانتی‌متر باشد. اگر سایز دور شکم شما بیشتر از مقدار ذکر شده بود، حتما به پزشک مراجعه کنید تا پس از معاینات لازم، بهترین راهکار را برای رفع چاقی دور شکم و پهلوی خود پیدا کنید.

چاقی شکم و پهلو در طب سنتی

در طب سنتی، چاقی شکم و پهلو مفصلا تفسیر و توضیح داده شده است. به علاوه، راهکارهای متعددی هم برای رفع آن ارائه شده است. در طب سنتی، گفته می‌شود که علت اصلی بروز چاقی و اضافه وزن، به خصوص چاقی شکم و پهلو، در مزاج افراد نهفته است. هرچه رطوبت و تر مزاجی فرد بیشتر باشد، استعداد بروز این عارضه نیز در او بیشتر است.
گذشته از آن، سه عامل دیگر نیز برای چاقی شکم و پهلو معرفی شده است: غلبه‌ی بلغم، کبد چرب و یبوست. با رفع این چهار عامل، می‌توان به لاغری شکم و پهلو کمک کرد و یا روند رفع آن را سرعت بخشید.

راهکار عمده و جامعی که طب سنتی برای لاغری شکم و پهلو پیشنهاد می‌دهد، معتدل کردن تری و خشکی مزاج است.

که با بررسی مزاج مواد غذایی قبل از مصرف آنها، می‌توان این عامل را کنترل کرد. همینطور نکات مهمی را هم برای تسهیل لاغری شکم و پهلو پیشنهاد می‌دهد:

دمنوش شاهسوند

✔ در میان صرف غذا، ۳۰ دقیقه قبل و بعد از آن، آب ننوشید.

✔ بعد از ورزش و تحرک، پرخوری نکنید.

✔ از غذاهایی که باعث غلیظ شدن خون می‌شوند استفاده نکنید.

✔ از خوردن غذاهایی که طبع سرد دارند، اجتناب کنید.

✔ هنگامی که احساس گرسنگی نمی‌کنید، غذا نخورید.

لاغری شکم و پهلو با رژیم غذایی

در ابتدای این مقاله اشاره کردیم که لاغری شکم و پهلو، حتی با تغییرات کوچکی در رژیم غذایی هم امکان‌پذیر خواهد بود. شاید این تغییرات آنقدر هم به چشم نیایند، ولی به مرور زمان، تغییرات چشمگیری را برایتان به ارمغان خواهند آورد. شما به راحتی، با چند اصلاح ساده و مصرف چند نوع ماده‌ی غذایی، می‌توانید کمک شایانی به تسهیل این روند بکنید:

• فیبر محلول بیشتری مصرف کنید:

فیبر محلول با جذب آب در بدن، به نوعی ژل تبدیل خواهد که حرکت غذا را در دستگاه گوارش کند می‌کند. در نتیجه، شما برای مدت زمان بیشتری سیر می‌مانید و اشتهایتان کاهش خواهد یافت. آووکادو، شاه‌توت و کلم بروکسل، از بهترین منابع فیبر محلول هستند.

• مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید:

کاهش مصرف کربوهیدرات و کربوهیدرات تصفیه‌شده (هر آنچه که از آرد سفید درست می‌شود) کمک شایانی به لاغری کل بدن و خصوصا به لاغری شکم و پهلو خواهد کرد. به علاوه ریسک ابتلا به دیابت را نیز کاهش خواهد داد. به جای آن سعی کنید از آرد و مواد غذایی سبوس‌دار استفاده کنید.

• از مصرف چربی‌های ترانس پرهیز کنید:

با تزریق هیدروژن به چربی‌های غیراشباع، چربی ترانس به وجود می‌آید. مصرف زیاد این چربی‌ها باعث التهاب، مشکلات قلبی و چاقی شکم و پهلو خواهد شد. راهکار ساده است که هنگام خرید مواد غذایی، به برچسب پشت آنها دقت کرده و آنهایی را انتخاب کنید که چربی‌های ترانس نداشته، و یا مقادیر کمتری دارند.

• مصرف پروتئین را افزایش دهید:

مصرف پروتئین، یکی از مهم‌ترین راه‌های کنترل وزن است. مصرف پروتئین، باعث ترشح بیشتر هورمون سیری می‌شود و اشتها را کاهش می‌دهد. همچنین سوخت و ساز بدن شما را نیز افزایش خواهد داد. لبنیات، ماهی، گوشت، تخم‌مرغ و آجیل، از منابع غنی پروتئین هستند.

• مصرف شکر و مواد قندی را محدود کنید:

شکر حاوی فروکتوز است که مصرف طولانی مدت آن، باعث بروز بیماری‌ها و اختلالات مزمن خواهد شد. دیابت، مشکلات قلبی، کبد چرب و چاقی شکم و پهلو، بخشی از عوارض مصرف زیاد شکر هستند. به جای آن سعی کنید از قندهای طبیعی مثل عسل یا خرما استفاده کنید. البته در مصرف قندهای طبیعی نیز نباید افراط کرد.

• از مواد غذایی پروبیوتیک استفاده کنید:

پروبیوتیک، نوعی باکتری است که در برخی مواد غذایی موجود است. مصرف مواد پروبیوتیک، به سلامت عمومی بدن، تقویت سیستم ایمنی کمک شایانی می‌کند. همینطور تحقیقات مختلف نشان داده که مصرف این مواد غذایی، بر کنترل وزن و لاغری شکم و پهلو بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

• چای سبز بنوشید:

چای سبز

چای سبز یکی از معجزات سلامتی است. چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان است و مقادیری کافئین نیز دارد. نوشیدن چای سبز سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد. مصرف چای سبز، در کنار ورزش و تحرک، سرعت لاغری شکم و پهلو را دو چندان می‌کند.

لاغری شکم و پهلو در خانه، با تغییر سبک زندگی

علاوه بر تغییراتی که در رژیم غذایی خود ایجاد کردید، لازم است برای اخذ نیتجه‌ی بهتر، تغییراتی را در سبک زندگی خود نیز لحاظ کنید. با چند تمرین ساده و یا با اصلاح یک عادت یا ایجاد یک رفتار جدید در خودتان، می‌توانید به روند لاغری شکم و پهلوی خود، کمک شایانی بکنید:

• از استرس و اضطراب دوری کنید:

استرس و اضطراب باعث ترشح هورمون کورتیزول در بدن خواهد شد. تحقیقات متعدد نشان داده‌اند که ترشح کورتیزول، اشتهای فرد را افزایش داده و باعث چاقی شکم و پهلو خواهند شد. می‌توانید با تمریتات آرامش‌‌بخشی مثل یوگا و مدیتیشن استرس را کاهش داده و از بروز این عارضه جلوگیری کنید.

• تمرین‌های هوازی انجام دهید:

تمرینات هوازی، به خصوص ایروبیک، یکی از راهکارهای موثر برای چربی‌سوزی و سلامت بدن است. در بررسی‌ها انجام شده، نقش ایروبیک برای لاغری شکم و پهلو به اثبات رسیده است. البته به یاد داشته باشید که برای اثر بخشی بیشتر این روش، باید به مدت طولانی‌تری به انجام آن بپردازید.

• تمرین‌های استقامتی انجام دهید:

تمرین‌های استقامتی که با نام تمرین‌های قدرتی نیز شناخته می‌شود، برای افزایش حجم عضلات و لاغری شکم و پهلو بسیار مفید است. به علاوه انجام این تمرین‌ها به بهبود دیابت و کبد چرب نیز کمک خواهد کرد. ترکیب تمرین‌های استقامتی با تمرین‌های هوازی، تاثیر آن را افزایش خواهد داد.

• به اندازه و به خوبی بخوابید:

خواب یکی از مهم‌ترین عوامل تعدیل سوخت و ساز بدن و کنترل وزن است. کسانی که در شبانه روز کمتر از پنج ساعت می‌خوابند، بیشتر در معرض چاقی، به خصوص چاقی شکم و پهلو قرار داردند. علاوه بر اینکه باید حداقل ۷ ساعت در شب بخوابید، سعی کنید که کیفیت خوابتان را نیز بالا ببرید. می‌توانید در این مورد با پزشکتان مشورت کنید.

حرکات و تمرین‌های ویژه برای لاغری شکم و پهلو

در قسمت قبل، چند نوع تمرین موثر را برای لاغری و کاهش وزن معرفی کردیم. اما نکته‌‌ای که مطرح است، این است که آن تمرینات بیشتر بر لاغری و کاهش وزن کل بدن تمرکز داشتند. اکنون قصد داریم تا چند نمونه از بهترین تمریناتی را که مستقیما به لاغری شکم و پهلو کمک می‌کند را به شما آموزش دهیم:

✔ حرکت کرانچ:

ورزش شکمی کرانچ معکوس

طوری روی زمین بنشینید که بالاتنه و ران‌هایتان به شکل عدد ۷ دربیاید. یک توپ کوچک در دست بگیرید، پاهایتان را به حالت ضربدری روی هم گذاشته و بالا بیاورید. همانطور که پاهایتان را بالا نگه داشته‌اید، توپ را به چپ و راست ببرید. این کار را برای ۳ بار، و هر بار تا ۱۵ مرتبه انجام دهید.

• حرکت کرانچ پیشرفته:

کرانچ پیشرفته

این حرکت هم تقریبا مثل حرکت قبلی است. با این تفاوت که دستتان را روی زمین قرار می‌دهید و با کف پایتان، یک دمبل سبک را نگه می‌دارید. بعد از آن باید هم کمر و هم زانویتان را به هم برسانید تا به سوختن چربی‌های شکم کمک کنید. این حرکت را ۳ بار و هر بار برای تا ۳۰ مرتبه انجام دهید.

• حرکت قایقی:

حرکت قایقی

روی زمین بنشینید، پاهایتان را صاف و دراز کرده و آن‌ها را به همان صورت بالا بیاورید. می‌توانید برای فشار کمتر، دست را پشت زانو قرار داده و آن را حمایل کنید. در همان حالت بمانید. سعی کنید مرحله به مرحله پاهای خود را بالاتر ببرید. اگر احساس فشار کردید، از این کار دست بکشید. این حرکت را به اندازه ۵ الی ۱۵ دم و بازدم ادامه دهید.

• حرکت لگد به پشت:

به حالت چهار دست و پا، مثل یک نوزاد، بر روی زمین بنشینید. توجه داشته باشید که روی انگشتان و پنجه‌ی پا قرار بگیرید. سعی کنید زانوهایتان را از روی زمین بلند کنید و بعد شکم خود را به داخل فشار دهید. حال یک زانویتان را به سمت جلو، به سمت سر خود حرکت دهید. بعد از آن زانو را کاملا صاف کرده و به پشت سر خود لگد بزنید. برای هر پا، ۸بار این حرکت را انجام دهید.

• حرکت پل وارونه:

حرکت پل وارونه

روی زمین دراز بکشید و در حالی که کف پایتان بر روی زمین است، یک زانویتان را بالا آورده و خم کنید. اکنون پای دیگرتان را به صورت صاف و مستقیم بلند کرده و بالا ببرید. دست مخالف را هم صاف کرده و همراه با پا، بالا بیاورید. حال دست و پای مخالفی را که بلند کرده‌اید، به اطراف بدن خود خم کرده و باز کنید. برای ۱۰ الی ۱۵ بار این حرکت را تکرار کنید و سپس با دست و پای دیگرتان انجام دهید.

کلام پایانی

هیچ چیزی دردناک‌تر از این نیست که بهترین و دوست‌ داشتنی‌ترین لباس‌هایتان دیگر به تنتان ننشیند. چاقی شکم و پهلو، ترسی است که می‌تواند خواب و خوراک را از شما بگیرد. قصد سیاه‌نمایی نداریم اما حقیقت این است که لاغری شکم و پهلو بسیار سخت است، اما غیرممکن نیست.

در این مقاله از سرزمین سلامتی، شما را با علل مختلفی که منجر به بروز چاقی شکم و پهلو می‌شد، آشنا کردیم. سپس برای لاغری شکم و پهلو، و خلاصی از این عارضه، به شما پیشنهاد دادیم که رژیم غذایی و سبک زندگی خود را اصلاح کرده و تغییرات کوچکی در آن به وجود بیاورید. از راهکارهای ارائه شده در طب سنتی حرف زدیم، و چند نوع از موثرترین حرکت‌ها ورزشی برای لاغری شکم و پهلو را به شما معرفی کردیم.

اما یکی دو نکته هست که نباید از آن غافل شوید.

شما هیچوقت نمی‌توانید مستقیما شکم و پهلوی خود را لاغر کنید، بلکه با انجام تمرین‌ها و رژیم غذایی، به لاغری کل بدن کمک می‌کنید.

حرکات کرانچ، بیشتر از آنکه به لاغری شکم و پهلو کمک کند، به تقویت عضلات آن ناحیه کمک خواهد کرد. از طرف دیگر، انتظار نداشته باشد که یک شبه از شر این عارضه خلاص شوید. باید صبر کنید، پشتکار به خرج دهید و تاثیرات آن را در طولانی مدت شاهد باشید.

 

 

 

 

 

 

 

‫4 نظر ارسال شده در “لاغری شکم و پهلو، از سیر تا پیاز

    • تیم تحریریه سرزمین سلامتی :

      شهروز عزیز
      خوب از دست دادن وزن کار مشکلیه. پیکر تراشی هم عمل پر ریسکی هست. و از طرفی برگشت پذیره. دیگه هرکه را طاووس خواهد، جور هندوستان کشد. ممکنه مطالعه مقاله کمربند لاغری براتون مفید باشه. چون به فعالیت چندانی نیاز نداره.

  1. شکوفه :

    وای این نخوردن تنقلات خیلی تاثیر داره. مخصوصا چیزای شور! چیزای شور آدمو تشنه می کنه. هی آب می خوری. بعد آب میره زیر پوستت، چاق میشه.

    • تیم تحریریه سرزمین سلامتی :

      شکوفه عزیز.
      ممنون از شما که تجربتون رو با سرزمین سلامتی به اشتراک گذاشتید. بله. خیلی تاثیر داره. حتی جدیدا گفتند شیرینی چاق نمی کنه. خوردن چیزای چرب چاق می کنه. اگر این مقاله رو دوست داشتید، پست همه چیز درباره چای ترش رو هم بخونید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *